15 مهر 1403
logo

مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت

دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

گزارشی از سازمان یونیسف

اثرات تغییرات اقلیمی بر سلامت و رفاه کودکان چگونه است؟

در این مطلب به گزارشی از سازمان یونیسف پرداخته می شود.

مقدمه

تغییرات اقلیمی تقریباً تمامی جنبه‌های سلامت و رفاه کودکان را از دوران بارداری تا نوجوانی تحت تأثیر قرار می‌دهد. کودکان به دلیل آسیب‌پذیری‌های خاصی که نسبت به بزرگسالان در برابر خطرات محیطی دارند، به طور نامتناسبی از تغییرات اقلیمی آسیب می‌بینند.

 

در حالی که شواهد مربوط به تأثیرات تغییرات اقلیمی بر سلامت و رفاه کودکان در حال افزایش است، تحقیقات اغلب بر اثرات خطرات فردی متمرکز می‌شوند. هدف این گزارش یک ارزیابی جامع از تأثیرات تغییرات اقلیمی بر کودکان در شش خطر عمده که بر سلامت و رفاه آنها تأثیر می‌گذارد ارائه دهد: گرمای شدید، خشکسالی، آتش‌سوزی‌های جنگلی، سیل‌ها و طوفان‌ها، آلودگی هوا و تغییرات در اکوسیستم‌ها.

این گزارش سه توصیه همراه با اقدامات مشخص ارائه می‌دهد:

  1. کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای برای رسیدن به هدف 1.5 درجه سانتی‌گراد و تضمین منافع کودکان
  2. حفاظت از کودکان در برابر تأثیرات تغییرات اقلیمی
  3. اولویت دادن به سلامت و رفاه کودکان در سیاست‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و اقدامات مربوط به تغییرات اقلیمی

زندگی کودکان به واسطه بحران اقلیمی در حال کوتاه‌تر شدن و تغییر است.

از دوران بارداری تا نوجوانی، تغییرات اقلیمی تقریباً تمامی جنبه‌های سلامت و رفاه کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

کودکان به دلیل آسیب‌پذیری‌های خاصی که نسبت به خطرات مرتبط با اقلیم دارند که اغلب همپوشانی دارند، به طور نامتناسبی آسیب می‌بینند.

خطرات مرتبط با اقلیم که بیشترین تأثیر را بر کودکان دارند:

  1. گرمای شدید

کودکان خردسال و نوزادان نسبت به بزرگسالان در برابر اثرات کوتاه‌مدت و بلندمدت استرس گرمایی آسیب‌پذیرتر هستند. گرمای شدید می‌تواند بر کیفیت خواب آن‌ها تأثیر بگذارد، که این موضوع بر سلامت روانی اثر منفی می‌گذارد و به توسعه ضعیف‌تر شناختی و جسمانی منجر می‌شود. تغییرات اقلیمی دماهای جهانی را افزایش می‌دهد و موجب امواج گرمای تاریخی می‌شود. کشورهای بیشتری با روزهای گرم‌تر و با شدت بیشتر و برای دوره‌های طولانی‌تر مواجه می‌شوند.استرس گرمایی ناشی از قرار گرفتن در معرض امواج گرما می‌تواند سلامت و رفاه را به ویژه برای نوزادان و کودکان خردسال تحت تأثیر منفی قرار دهد.

یک سوم کودکان جهان به طور متوسط با 4-5 موج گرما در سال مواجه می‌شوند. این به معنای قرار گرفتن در معرض حداقل یکی از شرایط گرمای شدید زیر است:

  1. دماهای بالای 35 درجه سانتی‌گراد به مدت 83.54 روز یا بیشتر در سال؛
  2. موج گرما که حداقل 4.7 روز یا بیشتر طول بکشد؛ یا
  3. دماهایی که 2 درجه سانتی‌گراد یا بیشتر بالاتر از میانگین محلی 15 روزه باشد.
  1. خشکسالی

خشکسالی‌ها معمولاً تولید محصولات کشاورزی و مدیریت دام‌ها را به صورت منفی تحت تأثیر قرار می‌دهند، که موجب کاهش درآمد خانوارها و افزایش قیمت مواد غذایی می‌شود. تأثیرات بهداشتی بر کودکان می‌تواند از عدم امنیت غذایی، کمبود آب و خطر سوءتغذیه ناشی شود. سال‌های متوالی بارش کمتر از حد متوسط در شاخ آفریقا یکی از بدترین بحران‌های مرتبط با تغییرات اقلیمی در 40 سال گذشته را ایجاد کرده است.خشکسالی طولانی مدت خانواده‌ها را مجبور به ترک خانه‌های خود برای جستجوی غذا و آب کرده است و سلامت، امنیت و آموزش آن‌ها را به خطر می‌اندازد.بیش از 20 میلیون نفر، از جمله 10 میلیون کودک، در جیبوتی، اتیوپی، کنیا و سومالی تا سال 2022 به کمک‌های غذایی و آبی نیاز خواهند داشت.با برخورد سوءتغذیه شدید و خطر بیماری‌های ناشی از آب، کودکان ممکن است در صورت عدم ارائه حمایت فوری، به تعداد زیادی جان خود را از دست بدهند.

تأثیرات خشکسالی ناشی از تغییرات اقلیمی در شاخ آفریقا:

یونیسف و سازمان های همکار آن در محل حضور دارند تا با ارائه خدمات حیاتی به کودکان کمک کنند و با تقویت مقاومت طولانی‌مدت خانواده‌ها، تلاش کنند تا خشکسالی برای سال‌های آینده زندگی‌ها را نابود نکند.

  1. آتش سوزی جنگلی

آتش‌سوزی‌های جنگلی به طور فوری هر چیزی را که در مسیرشان باشد به خطر می‌اندازند، در حالی که دود ناشی از آتش‌سوزی‌های جنگلی خطر دوربرد و ماندگاری دارد، به ویژه برای کودکان. قرار گرفتن در معرض دود آتش‌سوزی‌های جنگلی می‌تواند از آلودگی هوای محیط به تنهایی خطرناک‌تر باشد. تأثیر دود آتش‌سوزی‌های جنگلی بر کودکان عمیق و نگران‌کننده است. ذرات معلق ریز (PM2.5) که از دود آتش‌سوزی‌ها آزاد می‌شود، تا 10 برابر بیشتر از PM2.5 ناشی از منابع دیگر برای سلامت تنفسی کودکان مضر است، و به ویژه بر روی کودکان بین 0 تا 5 سال تأثیر منفی دارد.

دود آتش‌سوزی‌های جنگلی به طور گسترده‌ای با افزایش مسائل بیماری‌زا در جمعیت‌های در معرض ارتباط دارد. کودکان از مشکلاتی مانند آسم و عملکرد ضعیف ریه تا اختلالات سلامت روان رنج می‌برند و این مسائل ممکن است تشدید شوند. تماس پیش از تولد مادران باردار با دود آتش‌سوزی‌های جنگلی با وزن تولد پایین، تولد زودرس و افزایش خطر مرگ و میر نوزاد مرتبط است. تأثیرات دیگر می‌تواند شامل آسیب‌های مرتبط، ناتوانی‌ها، آسیب‌های روانی، از دست دادن فرصت‌های آموزشی و تفریحی و جابجایی باشد.

این یادداشت فنی به بررسی آخرین شواهد در خصوص تأثیرات دود آتش‌سوزی‌های جنگلی بر سلامت و رفاه کودکان پرداخته و راهنمایی‌ها و ابزارهایی برای اجرای اقدامات کاهش و سازگاری ارائه می‌دهد. این یادداشت برای ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی، مجریان و سیاست‌گذاران طراحی شده و به راهنمایی‌های موجود در خصوص آلودگی هوا مکمل است.

  1. سیل‌ها و طوفان‌ها

سیل‌ها و طوفان‌ها می‌توانند برای کودکان آسیب‌زا و دردناک باشند، زیرا ممکن است باعث جابجایی خانواده‌ها و از دست رفتن محیط امن آنها شوند. تخریب زیرساخت‌ها می‌تواند به اختلال در خدمات بهداشتی و اجتماعی منجر شود که این امر می‌تواند خطر ابتلا به عفونت‌ها و حتی چالش‌های سلامت روان را افزایش دهد. تجربه سیل برای هر کسی دشوار و ویرانگر است، اما برای کودکان و خانواده‌هایشان به‌ویژه سخت‌تر است.

  1. آلودگی هوا

کودکان که هوای آلوده را تنفس می‌کنند، در معرض خطر بالاتری برای عفونت‌های تنفسی حاد قرار دارند. کودکانی که در محیط‌های آلوده زندگی می‌کنند، ممکن است ظرفیت ریه‌هایشان تا ۲۰ درصد کاهش یابد. آلودگی هوا با بیماری‌های ذات‌الریه مرتبط است، که بزرگترین علت عفونی مرگ و میر در کودکان در سطح جهانی است.

  1. تغییرات اکوسیستم

تغییرات آب و هوایی تهدیدی برای اختلال در تعادل ظریف اکوسیستم‌های جهانی است و می‌تواند منجر به تغییراتی شود که بر روی تمام موجودات زنده تأثیر می‌گذارد. این تغییرات می‌تواند عواقب جدی زیادی برای سلامت کودکان ایجاد کند، از جمله تغییر در الگوهای بیماری‌های عفونی از جمله بیماری‌های ناشی از غذا و آب و بیماری‌های تنفسی.

جمع بندی

جهان در یک نقطه عطف قرار دارد، زیرا تغییرات اقلیمی تهدیدی برای معکوس کردن پیشرفت‌های دشوار در حوزه سلامت کودکان است و جهان را به مکانی خطرناک‌تر برای کودکان تبدیل می‌کند.در حالی که کشورها تلاش‌های خود را در زمینه اقدام‌های اقلیمی تقویت می‌کنند، حقوق کودکان باید در مرکز پاسخگویی قرار گیرد تا نسل‌های حاضر و آینده فرصت بقا و شکوفایی را داشته باشند.

معصومه قرائی
Author:

معصومه قرائی

0 Comments for this article

comment

Post your comment:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
Enter your desired term to search
Theme settings